ΑΡΘΡΑ
Μια πλούσια αρθογραφία, σχετικά με τη φιλοσοφία, την ψυχολογία, τον εσωτερισμο, την επιστήμη και άλλα ένδιαφέροντα θέματα.

Όταν αναφερόμαστε στην χαλάρωση στον νου μας έρχεται αμέσως το ακριβώς αντίθετό της, δηλαδή η ένταση. Η χαλάρωση υπάρχει εφόσον υπάρχει ένταση όπως συμβαίνει σε κάθε διπολισμό στην Φύση.

Η χαλάρωση δεν είναι πλήρης αδράνεια. Είναι μια φυσική στάση των οργανικών σωμάτων. Γεννηθήκαμε έχοντας αυτή την γνώση στο σώμα μας. Αν θέλουμε να δούμε την χαλάρωση στην πιο τέλεια της μορφή, δεν έχουμε παρά να παρατηρήσουμε ένα υγιές μωρό την ώρα που κοιμάται. Είναι τέλεια «λυμένο»με έναν τρόπο άγνωστο στον ενήλικα στις αντίστοιχες ώρες του ύπνου του.

Το μωρό ξέρει να χαλαρώνει και ξέρει να χρησιμοποιεί με φυσικό τρόπο την χαλάρωση σαν αντιστάθμισμα στις εντάσεις του.

4Καθώς μεγαλώνει ο άνθρωπος κάπου στην πορεία, άλλος νωρίτερα και άλλος αργότερα, γίνεται μη φυσικός και ξεχνάει την «τεχνική» της χαλάρωσης επειδή ο τρόπος ζωής του απαιτεί μεγάλη ένταση. Έτσι αυτή η μνήμη καταχωνιάζεται στα βάθη του ασυνείδητού μας και η επαναφορά της, με τρόπο συνειδητό αυτή την φορά, πρέπει να γίνει με υπομονή και επιμονή και με τεχνική που θα πρέπει να την ξαναμάθουμε. Όταν θα ξαναμάθουμε να χαλαρώνουμε θα μας φανεί εύκολο, επειδή το ανθρώπινο σώμα τείνει να ακολουθεί τους νόμους της φύσης και έτσι μετά το πρώτο σοκ, θα ξαναθυμηθεί.

Η πρόοδος του πολιτισμού μας, και ο γρήγορος ρυθμός που ζούμε είναι οι αιτίες της έντασης, αυτού του φαινομένου που οι ψυχολόγοι το ονομάζουν άγχος ή stress, και εξαιτίας αυτών, ξεπηδούν οι πολυπληθείς αρρώστιες της εποχής μας. Σύμφωνα με τις τελευταίες ανακαλύψεις της ιατρικής οι περισσότερες ασθένειες είναι ψυχοσωματικές και οι ψυχονοητικές διαταραχές είναι οι αιτίες πολλών ασθενειών του σώματος.

Τι είναι λοιπόν το άγχος που δημιουργήται πολύ νωρίς στον άνθρωπο καθώς αναπτύσεται η προσωπικότητά του; Οι επιστήμονες που ασχολούνται με την έννοια άνθρωπος (ψυχολογία, ιατρική, φυσιολογία φαρμακολογία, κοινωνιολογία, και ανθρωπολογία) είτε σαν ατομικότητα είτε σαν κοινωνικό σύνολο προσπάθησαν να δώσουν έναν ορισμό αλλά δεν καταάφεραν να τον δώσουν με σαφήνεια , επειδή η κάθε επιστήμη βλέπει το φαινόμενο από την δική της οπτική γωνία.

Γενικά όμως θα μπορούσαμε να πούμε ότι το άγχος είναι μια κατάσταση πίεσης στην ψυχή και στο σώμα, και δημιουργήται από το περιβάλλον. Πολλά είναι αυτά που μπορούν και μας πιέζουν. Οι άμυνές μας στα εξωτερικά ερεθίσματα είναι ελάχιστες επειδή δεν έχουμε εκπαιδευτεί στην άμυνα. Και ότι άμυνες έχουμε, είναι κυρίως ενστικτώδεις. Στον πλανήτη μας περιφέρεται μια παγκόσμια νεύρωση με διαφορετικές εκφράσεις σε κάθε σημείο του και σε κάθε πολιτισμό. Σε εμάς που ζούμε στη σύγχρονη κοινωνία, αυτή ην κοινωνία ζητάει πολλά από εμάς.

Μας χρεώνει οικονομικά για όλη μας την ζωή. Χρεωνόμαστε για τα απαραίτητα και τα μη απαραίτητα και δουλεύουμε μια ολόκληρη ζωή για να τα ξοφλήσουμε. Απαιτεί ακόμη από εμάς ένα συγκεκριμένο κοινωνικό προφίλ για να μας κάνει αποδεκτούς στους κόλπους της, και εμείς συνεχώς πασχίζουμε να βρεθούμε στο ύψος αυτών των όρων που τείθονται.
Όλα αυτά έχουν σαν αποτέλεσμα άλλο πρόσωπο να δείχνουμε και άλλο να είμαστε. Έχουμε χάσει τον έαυτό μας, επειδή εμποδίζουμε συνεχώς την εκδήλωσή του.

Φοβόμαστε την ζωή ή δεν ξέρουμε να την ζούμε. Δεν αγωνιζόμαστε δεν είμαστε μαχητές , συνεχώς οποσθοχωρούμε. Και όλο παραγκωνίζεται ο εαυτός μας μέσα σε αυτήν σύγκρουση. Αυτό που εμφανίζεται σαν εαυτός δεν είναι παρά ένα κακέκτυπο κάποων πρωτύπων που η κοινωνία τοποθετεί σε βάθρα και εμείς σπαταλάμε όλη την ενέργειά μας για να τα μιμιθούμε.

Αυτή η πίεση, αυτό το άγχος έχει σαν αποτέλεσμα την ένταση στην ζωή μας, το ξόδεμα τεράστιων ποσών ενέργειας και δύναμης επειδή δεν οργανώνουμε την ενέργειά μας και την κατασπαταλούμε από άγνοια. Είμαστε συνεχώς κουρασμένοι, ανίκανοι να χαλαρώνουμε και αν ξεκουραζόμαστε ακόμη και σε ώρες ανάπαυσης. Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο μετά από ένα σαββατοκύριακο ξεκούρασης οι άνθρωποι να νιώθουν πιο κουρασμένοι ή το ίδιο κουρασμένοι με πριν.

Η χαλάρωση είναι μια φυσική μέθοδος που ξελύνει την ένταση. Επιδρά κυρίως στο σώμα αλλά έμμεσα και στην ψυχή , επειδή οι σχέσεις αλληλοεπηρεασμού είναι αμφίδρομες, και τονίζουμε ότι είναι φυσική γιατί τελικά αυτό που θεραπεύει είναι η φύση, εμείς απλώς μερικές φορές την βοηθάμε να κάνει το έργο της. Όταν κάτι καταστρέφεται η διαδικασία τη ς αναδημιουργίας αρχίζει αμέσως από την Φύση. Επομένως όσο πιο φυσική είναι η μέθοδος που ακολουθούμε , τόσο πιο πολύ διευκολύνουμε το έργο της φύσης.
Λίγα λεπτά χαλάρωσης κάθε μέρα με κάποιες ασκήσεις μπορούν να μας ξανακάνουν φυσικούς, ικανούς να ξεκουραζόμαστε πραγματικά και να δυναμώσουμε τις άμυνές μας στις εξωτερικές πιέσεις που αναπόφευκτα θα υπάρχουν εφόσον ζούμε σε αυτόν τον κόσμο. Η χαλάρωση μπορεί να μας λύσει και να μας επαναφέρει τον εαυτό μας, μπορεί να μας κάνει να νιώσουμε ελεύθεροι.

Θα μπορούσαμε να κατατάξουμε την ένταση στο επίπεδο σώμα σε κάποιους τομείς για να μας διευκολύνει στην αντιμετώπισή της.

Αναπνευστική ένταση: η αναπνοή είναι ζωή, είναι ο πυρήνας της ζωτικής ύπαρξής μας, συνδέεται επίσης με το νευρικό μας σύστημα, όταν η αναπνοή δεν είναι κανονική τότε, με τρόπο ανάλογο της φθοράς που κάνει το κύμα στον βράχο δηλαδή αργά αλλά σταθερά ,φθείρεται η υγεία μας με τρόπο ύπουλο.

Όταν λέμε φυσιολογική αναπνοή εννοούμε την βαθιά ρυθμική εισπνοή και εκπνοή μέσω της ρινικής κοιλότητας, η οποία πολλές φορές παθαίνει συμφόρηση χωρίς καν να το καταλάβουμε. Η φυσιολογική αναπνοή διαταράσσεται ακόμη εξαιτίας της λειτουργίας των πνευμόνων στο μισό των δυνατοτήτων τους και αυτό συμβαίνει κυρίως στους ανθρώπους της πόλης που λόγω του stress συνήθισαν πια να αναπνέουν κοφτά και λίγο.

Μυϊκή ένταση: η μυϊκή ένταση συνδέεται άρρηκτα με την νοητική ένταση. Ο γρήγορος ρυθμός της ζωής μας έχουν φέρει τους μυς μας σε μια κατάσταση μουδιάσματος και συνεχούς τεντώματος. Αυτές οι μυϊκές καταστάσεις έχουν γίνει πια συνήθεια. Καθόμαστε με ένταση, βαδίζουμε με ένταση, κοιμόμαστε με ένταση. Όλα αυτά επηρεάζουν τον νοητικό και ψυχολογικό μας κόσμο.

Νευρική ένταση: αυτό που ονομάζουμε νευρικότητα έχει τις ρίζες του στην σκέψη, είναι όλα αυτά που σκεφτόμαστε να κάνουμε και δεν προλαβαίνουμε. Η ένταση στους νευρώνες ξεσπά συνήθως στον συναισθηματικό μας κόσμο δημιουργώντας άσχημα συναισθήματα που δεν μπορούμε να τα ελέγχουμε.

 

ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΧΑΛΑΡΩΣΗΣ

ΑΝΑΠΝΟΗ: πρώτη κίνηση για να καλυτερεύσουμε την αναπνοή μας είναι να διαπιστώσουμε σε τι κατάσταση βρίσκεται. Αν υπάρχει ρινική συμφόρηση θα το διαπιστώσετε αν κλείσετε διαδοχικά τα ρουθούνια σας και πάρετε μια βαθειά και αργή αναπνοή από το άλλο. Αν συμβαίνει κάτι τέτοιο μπορεί να αντιμετωπιστεί με πρακτικούς αλλά και ιατρικούς τρόπους.

Δυο απλές ασκήσεις αναπνοής:
1η άσκηση: σε όρθια στάση με πόδια και χέρια ενωμένα πάρτε μιας βαθειά αναπνοή σηκώνοντας ταυτόχρονα και το δεξί σας πόδι και φέρνοντάς το σε οριζόντια θέση. Εκπνεύστε κατεβάζοντας το πόδι και τοποθετώντας το στην αρχική του θέση. Κάντε το ίδιο με το αριστερό πόδι επαναλαμβάνεται την άσκηση 12 φορές. Καλό θα είναι η άσκηση να γίνεται το πρωί και ο αέρας που αναπνέουμε να είναι όσο το δυνατό πιο καθαρός.
2η άσκηση: σε καθιστή θέση στην καρέκλα, φροντίζουμε να έχουμε στο σώμα μας ορθή γωνία εισπνέουμε όχι και τόσο βαθειά , αλλά κατά την στιγμή της εκπνοής φανταστείτε πως βυθίζεστε στην καρέκλα.

Γενικές συμβουλές: στην διάρκεια της ημέρας βρείτε χρόνο να αναπνεύσετε βαθειά δώδεκα φορές. Μην πιέζεται τον εαυτό σας στο κράτημα της αναπνοής, με φυσικό τρόπο αφού εξασκήστε, θα μεγαλώσει το διάστημα που κρατάτε την αναπνοή σας. Οι απότομες αλλαγές στην αναπνοή μπορεί να προκαλέσουν ζάλη.

ΜΥΣ: πριν ξεκινήσουμε οτιδήποτε θα πρέπει να διαπιστώσουμε τι σημαίνει μυϊκή ένταση. Αν φέρετε το χέρι σας μπροστά και το σφίγγετε με δύναμη θα αισθανθείτε ένα μούδιασμα σε όλο το χέρι μέχρι τον ώμο, το ίδιο θα συμβεί και όταν κάνουμε το ίδιο με το πόδι. Παρατηρούμε έτσι την ένταση επειδή δώσαμε την προσοχή μας εκεί. Στην διάρκεια της μέρας μας, βρισκόμαστε σε τέτοιες καταστάσεις ασυνείδητα.

Δυο απλές ασκήσεις:
1η άσκηση: ξαπλώστε στο πάτωμα και χαλαρώστε τα πόδια και τα χέρια όσο μπορείτε. Παρατηρείστε το σοκ που αισθάνεται το σώμα σας σε μια τέτοια στάση. Σηκώστε αργά το χέρι παρατηρώντας την ένταση που δημιουργεί η κίνηση αυτή και κατόπιν αφήστε το να πέσει χαλαρά κάτω επαναλάβετε 3 φόρες μέχρι να το αισθανθείτε πλήρως χαλαρωμένο, αν δεν συμβεί κάτι τέτοιο, μην απογοητεύεστε, κάθε φορά θα είναι και καλύτερα. Επαναλάβετε την άσκηση με το άλλο χέρι και με τα πόδια.
2η άσκηση: σε όρθια στάση αρχίζετε να χαλαρώνετε σιγά - σιγά τα διάφορα μέρη του σώματος ξεκινώντας από τα πόδια. Για να το καταφέρετε είναι απαραίτητο να σκέφτεστε ότι τα μέλη σας ζυγίζουν ένα τόνο, αν συγκεντρωθείτε σε αυτήν την σκέψη θα τα καταφέρετε να αφήσετε το βάρος του σώματός κάτω και να αισθανθείτε ανάλαφροι.

Γενικές συμβουλές: αφού κατανοήσετε πρακτικά τι θα πει να έχετε χαλαρωμένους μυς ,προσπαθήστε να χαλαρώνεται τους μυς σε διάφορες στιγμές της καθημερινότητάς σας όταν περπατάτε ή όταν κάθεστε, στρέφοντας την προσοχή σας σε αυτό κάθε φορά.

ΝΕΥΡΑ: όταν ένας γιατρός λεει πως κάποιος πάσχει από νεύρα ουσιαστικά λεει πως υπάρχει μπλοκάρισμα, κόμπος, στο σύστημα επικοινωνίας εγκεφάλου σώματος. Οι νευρώνες στο σώμα μας σπάνια αρρωσταίνουν αλλά όπως όλα τα ζωντανά όντα χρειάζονται και αυτά ανάπαυση, σωστή τροφή και σωστή δράση. Η νευρικότητα έχει τις ρίζες της στην σκέψη και ο μόνος τρόπος για να την νικήσουμε είναι να αρχίσουμε την προσπάθεια του ελέγχου του νου και των ιδεών με κύριο βοηθό την φαντασία.

Απλές ασκήσεις φαντασίας: σε στιγμές έντασης, και έντονων ανεπιθύμητων συναισθημάτων πάρτε τρεις βαθιές αναπνοές, καθίστε σε μια αναπαυτική πολυθρόνα και αναπλάστε με την φαντασία σας εικόνες που αγαπάτε από την φύση, λουλούδια σε λιβάδια, δέντρα που λικνίζονται στον αέρα, ποτάμι που κυλάει τα νερά του, την θάλασσα με την κίτρινη αμμουδιά της, τον έναστρο ουρανό ή ότι άλλο είναι καλά στερωποιημένο στην μνήμη σας. Μείνετε σε αυτές τις εικόνες για όσο διάστημα μπορείτε. Σιγά σιγά με την επανάληψη αρχίστε να μπαίνετε στην αγαπημένη σας εικόνα και να απολαμβάνετε με την φαντασία σας τα ευεργετήματά της π.χ. να νοιώσετε στο πρόσωπό σας το αεράκι ή να αισθανθείτε την άμμο ανάμεσα στα δάχτυλα των ποδιών σας. Καλό θα είναι αυτές οι ασκήσεις να γίνονται και με την ανάλογη μουσική.

Φροντίστε καθημερινά να παίρνετε μια δόση γέλιου, που σαν φάρμακο θα λειτουργήσει κατασταλτικά σε μια άσχημη διάθεση. Φέρτε στο μυαλό σας μια αστεία σκηνή, διαβάστε ή δείτε κάτι που θα σας κάνει να γελάσετε. Μάθετε να αυτοσαρκάζεστε.

Το γέλιο είναι υγεία

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Η χαλάρωση , σωματική και διανοητική Ουίλφριντ Νόρθφιλτ
Εκδόσεις θυμάρι
Νευρική υπερένταση. Ουίλφριντ Νόρθφιλτ
Εκδόσεις θυμάρι
Η τέχνη της χαλάρωσης. Η τέχνη της αληθινής θεραπείας ISRAEL REGARDIE
Εκδόσεις Ιάμβλιχος

STRESS TOM COX

Εκδόσεις ωρόρα